ვინსენტ ვან გოგი

ცოტა ხნის წინ დავამთავრე წიგნის კითხვა ”წყურვილი სიცოცხლისა”,სადაც ზედმიწევნით არის აღწერილი ვინსენტ ვან გოგის ბისოგრაფია,დიალოგები,რათქმაუნდა ავტორის ფანტაზიის ნაყოფი,მაგრამ არაჩვეულებრივად შეეფერება გარემოს,ამ წიგნის წაკითხვით ზედმიწევნით შევისწავლე მისი ბიოგრაფია,და ახლა თამამად შემიძლია ვთქვა,რომ ”მე მიყვარს ვან გოგი”
1869-76 სამხატვრო-სავაჭრო ფირმის კომისიონერად მუშაობდა ჰააგაში, ბრიუსელში, ლონდონსა და პარიზში, 1876 მასწავლებლობდა ინგლისში. შეისწავლა თეოლოგია და 1878 - 79 მოძღვრად იყო ბორინაჟში (ბელგია), სადაც გაეცნო მაღაროელთა მძიმე ცხოვრებას. მშრომელთა ინტერესების დაცვის ნიადაგზე კონფლიქტი მოუვიდა ეკლესიის მესვეურებთან. 27 წლისამ გადაწყვიტა ხატვა შეესწავლა. ესწრებოდა ლექციებს ბრიუსელისა (1880 - 81) და ანტვერპენის (1885 - 86) სამხატვრო აკადემიაში. 1881-85 ვან გოგი გატაცებით ხატავდა ბორინაჟის მაღაროელებს, გლეხებს, ხელოსნებს, მეთევზეებს. 30 წლისამ მუშაობა დაიწყო ფერწერაში. უბრალო ადამიანებისადმი ღრმა თანაგრძნობით გამსჭვალულ, მუქ, პირქუშ ტონებში შესრულებულ სურათებსა და ეტიუდების სერიაში ("გლეხის ქალი", 1885, კრელერ-მიულერის სახელმწიფო მუზეუმი, ოტერლო; "კარტოფილის მჭამელები", ვ. ვან გოგის ფონდი,ამსტერდამი). ვან გოგი ანვითარებდა XIX საუკუნის კრიტ. რეალიზმისა და განსაკუთრებით ჟ. ფ. მილეს შემოქმედებით ტრადიციებს.

1886 - 88 ვან გოგი ცხოვრობდა პარიზში, სადაც თავისი ძმის თეო ვან გოგის დახმარებით გაეცნო ქალაქის სამხატვრო ცხოვრებას (თეო ვან გოგი, პარიზის ერთ-ერთი გალერეის დირექტორი, მთელი ცხოვრების მანძილზე მორალურად და მატერიალურად ეხმარებოდა ძმას ). პარიზში ვან გოგი კერძო სტუდიაში სრულყოფდა ხატვის ტექნიკას. ითვისებდა იმპრესიონისტების (კ. მონე, კ. პისარო, ა. სისლეი) პლენერულ ფერწერას და სწავლობდა იაპონურ გრავიურას. დაუახლოვდა ა. ტულუზ-ლოტრეკსა და პ. გოგენს. ამ დროიდან ვან გოგის პალიტრაზე მუქი ფერები კაშკაშა და მოციმციმე ცისფერმა, ოქროსფერმა და წითელმა ტონებმა შეცვალა. ფუნჯის მონასმი უფრო თამამი და დინამიკური გახდა ("ხიდი სენაზე", 1887, ვ. ვან გოგის ფონდი, ამსტერდამი და სხვ.).

1888 ვან გოგი სამუშაოდ გაემგზავრა საფრანგეთის სამხრეთ პროვინციაში, არლში, სადაც ინტენსიურად და ნაყოფიერად მუშაობდა, ხატავდა ნატურიდან. არლის პერიოდის დასაწყისშივე ჩამოყალიბდა მისი მხატვრული ენა - საკუთარი ემოციური განწყობილებით გადმოეცა ნატურა, მოვლენა, თუ საგანი. მხატვარი მიმართავდა ფერების კონტრასტულ შეხამებას და პასტოზურ მონასმებს. სამხრეთის მზით განათებულ მოციმციმე პეიზაჟებში ("მკა. ლაკროს ველი", "მეთევზეთა ნავები სენტ-მარიში", ორივე 1888, ვ. ვან გოგის ფონდი, ამსტერდამი) ჩანს ჰარმონიის, მშვენიერებისა და ბედნიერებისაკენ სწრაფვა; იმავე დროს ვან გოგი ქმნის სიმარტოვითა და უმწეობით დატანჯულ ადამიანთა ტრაგიკულ სახეებს ("ღამის კაფე", 1888, კერძო კოლექცია, ნიუ-იორკი). ფერის დინამიკა და გრძელი მონასმები ვან გოგის ტილოებზე დიდ ცხოველმყოფელობას ანიჭებს არა მარტო ადამიანს და მის გარემომცველ ბუნებას ("წითელი ვენახები არლში", 1888, ა. პუშკინის სახელობის სახვითი ხელოვნების მუზეუმი, მოსკოვი), არამედ უსულო საგნებიც ("ვან გოგის საწოლი ოთახი არლში", 1888, ვ. ვან გოგის ფონდი, ამსტერდამი).

80-იანი წლების ბოლოს მხატვარი ფსიქიკურად დაავადდა, რასაც მოჰყვა კონფლიქტი მასთან სტუმრად ჩამოსულ გოგენთან. ვან გოგი იწვა ჯერ არლის, შემდეგ კი სენ-რემისა (1889 - 90) და ოვერ-სიურ-უაზის (1890, სადაც თავი მოიკლა) საავადმყოფოში. ვან გოგის ბოლო 2 წლის ნამუშევრებისათვის დამახასიათებელია ფერთა შეხამების, რიტმის და ფაქტურის უკიდურესად გამძაფრებული ექსპრესია, განწყობილებათა მკვეთრი ცვალებადობა. სასოწარკვეთილებას ("მრადისობის კარიბჭესთან", 1890, კრელერ-მიულერის სახელმწიფო მუზეუმი, ოტერლო) და აღგზნებულ ვიზიონერულ იმპულსებს ("კიპარისებიანი და ვარსკვლავებიანი გზა", 1890, იქვე) ენაცვლება ნატურის მშვიდი და მთრთოლვარე შეგრძნება ("ოვერი წვიმის შემდეგ", 1890). სიცოცხლისა და ადამიანების სიყვარულით გამსჭვალულ ვან გოგის შემოქმედებაში ნათლად აისახა ევროპული კულტურის ისტორიის რთული და გარდამავალი პერიოდი. სულიერ ფასეულობათა მტკივნეულმა ძიებამ, რაც განსაცვიფრებელი სიწრფელით გამოვლინდა მხატვრის ცხოვრებასა და შემოქმედებაში (მ.შ. წერილებშიც), ტრაგიკულმა პათოსმა განსაზღვრა ვან გოგის ადგილი პოსტიმპრესიონიზმის ხელოვნებაში, რომლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი თვითონ იყო.


მინდა ჩემი ენით,მოკლედ აღვწერო მისი რამდენიმე სურათი,ვანახოთ როგორი კომენტატორი ვარ :)

ვან გოგის ავტოპორტრეტი,როდესაც წიგნში ვკითხულობდი მის აღწერას,ზუსტად ასეთი ადამიანი წარმომიდგა თვალწინ:მწითური,”ვან გოგური” დიდი შუბლი,გამორჩეული ცხვირი,მისი განუშორებელი ”კურდღლის” ბეწვიანი ქუდით, და ბოლოს თავისი მოჭრილი ყურით,წარმოგედგინათ როდესმე რომ ამ ყცველაფერთან ერთად,ასეთი”უსაქმური”ადამიანი აღიარებული იქნებოდა მსოფლიოს მიერ?







ეს ნახატი ძალიან მომწონს,ვიცი როგორხატავდა ვან გოგი,მას სურდა ფურცელზე გადაეტანა ის რასაც სინმადვილეში იყო,როგორც აღიქვადა სინმადვილეს,როდრსაც ადამიანს ხატავდა უნდოდადა გამოეჩინა,რომ ცარიელი ”ფუტლიარი”კი არა ადამინის კანის შიგნითაც არის რაღაც..... შეიძლება ეხატა არაპროპორციულად,მთავარია გამოესახა ისეთიადამიანი როგორიც იყო,აღებეჭდა ტანჯვა,განვლილი ცხოვრება და სხვა,არ უნდოდა ეხატა მაღალი საზოგადოების ადამიანები,რადგან მათში ვერაფერს ხედავდა.ამ პეიძაჟში ნაჩვენებია,თუ როგორ ერწყმიანი ერთმანეთს ბუნება და ეს ადამიანები,მუშები, ესენი ხომ მუშაობენ მიწაზე და რა?სიკვდილის შემდეგაც მიწად იქცევიან,რამ გაყო ეს მიწის მუშები და მიწა ერთმანეთისგან? მზე ,მიწა,ადამიანები ერთმანეთში არიან არეულნი,შერწყმულნი,აი რატომ არის ეს ნახატი ჩამაფიქრებელი,აი ეს არის სილამაზე!


Comments

Vangogen said…
ირვინგ სტოუნმა მგონი ყველას შეაყვარა ვინსენტი ვინც წაიკითხა - წყურვილი სიცოცხლისა :) ყოველთვის ამბობდა - მე მუშა ვარო, ერთ-ერთ წერილში წერს თეოს, ”ჩემთვის მუშაობა და ნიჭი ერთი და იგივეაო”, იაპონელი მხატვრები იზიდავდნენ საოცრად, პროვანსზე ამბობდა - ”აი ჩამოვედი ფრანგულ იაპონიაშიო”, მგონი იმ გზას დაადექი,რომლის ბოლოსაც სრულად დაავადდები ვინსენტით:>
famousblogger said…
namdvilad eg aris chemi diagnozi <3 :)

Popular posts from this blog

ბოლო ზარი

ვიქტორ ჰიუგოს ნაწარმოებები

ჩარლზ დიკენსის ნაწარმოებები